Studiu: Doar 10% din carnea de porc din Lidl, Kaufland sau Mega Image este în România
Un studiu independent realizat de un colectiv de cercetători din cadrul ASE (Academia de Studii Economice) arată că doar 10% din carnea de porc comercializată în marile lanțuri de magazine din România este de proveniență locală. Această descoperire ridică întrebări cu privire la originea cărnii de porc vândute în supermarketuri precum Lidl, Kaufland sau Mega Image.
Declinul producției interne și impactul asupra importurilor
În anul 2016, în România au fost abatorizați 4,6 milioane de porci. Cu toate acestea, pentru anul 2022, se estimează că numărul porcilor abatorizați va fi doar de 3 milioane, în principal din cauza epidemiei de pestă porcină africană. Autoritățile au încercat să oprească răspândirea acestei boli prin diverse metode, dar declinul producției interne a avut un impact semnificativ asupra cantității de carne de porc disponibile pe piață.
Deficit comercial și importuri masive
Studiul realizat de cercetătorii din cadrul ASE arată că doar 10% din carnea de porc comercializată în marile lanțuri de magazine din România provine de pe piața locală. Acest procent este surprinzător, având în vedere că piața din România înregistrează un deficit comercial de 25% în ceea ce privește mâncarea procesată. Carnea de porc este principala componentă care conduce la acest deficit comercial, evaluat la aproximativ 830 de milioane de euro.
Impactul negativ al importurilor asupra economiei
România, spre deosebire de țări precum Bulgaria, Ungaria și Polonia, a ales să importe produse agroalimentare în cantități semnificative, în detrimentul producției interne. Această decizie a avut efecte negative semnificative asupra economiei românești. Potrivit șefului INS (Institutul Național de Statistică), Tudorel Andrei, fiecare român a acumulat o datorie de aproximativ 28 de euro în ultimii ani din cauza importurilor de animale vii și produse animale. În total, datoria României în această categorie se ridică la aproape 4 miliarde de euro.
Importurile de carne de porc și producția internă
Dacă doar 10% din carnea de porc din magazine sau supermarketuri este de proveniență locală, restul provine din alte țări europene cu o producție semnificativă în acest domeniu. Printre aceste țări se numără Germania, cu o producție de 8,2 milioane de tone carcasă și o producție medie de aproape 100 kg/locuitor, Spania, cu o producție de 7 milioane de tone carcasă și o producție medie de 150 kg/locuitor, Franța, cu o producție de 5,6 milioane de tone carcasă și o producție medie de 86 kg/locuitor, Polonia, cu o producție de 4,5 milioane de tone carcasă și o producție medie de 116 kg/locuitor, și Italia, cu o producție de 3,7 milioane de tone carcasă și o producție medie de 61 kg/locuitor.
În comparație, România prezintă o producție de aproximativ 1 milion de tone de carne de porc, ceea ce se traduce în aproximativ 52 de kilograme pe cap de locuitor. Aceste cifre indică un decalaj semnificativ între producția internă și importurile de carne de porc.