În această perioadă, facturarea electronică a devenit o prioritate pe agenda companiilor din România, care emit facturi către alte firme. Registrul național RO e-Factura nu este un program de facturare online, ci sistemul prin intermediul căruia se validează facturile de către ANAF.
ANAF a anunțat de-a lungul timpului mai multe modificări în e-Factura, în special pentru a facilita accesul companiilor cu activitate intensă la acest sistem. În acest articol, vei regăsi cele mai recente hotărâri și schimbări propuse de ANAF în legătură cu e-Factura 2024, cât și informații utile legate de trimiterea facturilor.
Pentru firmele mici, cu maximum 10 facturi emise pe lună, operarea sistemului este destul de simplă, iar introducerea datelor se poate face manual. Pentru marii contribuabili care au sute sau mii de facturi de emis lunar, este nevoie de programe de facturare online performante.
În acest sens, NextUp vine în ajutorul agenților economici cu un soft de facturare eficient, practic tot ce trebuie să faci este să îți selectezi facturile din program și să apeși un singur buton pentru ca acestea să fie transmise direct în SPV.
Cele mai recente modificări ANAF pentru e-Factura 2024
În contextul implementării cu caracter obligatoriu a sistemului RO e-Factura de la 1 ianuarie 2024 în relația business-to-business (B2B) și până în prezent au fost emise peste 70 de milioane de facturi, număr care este actualizat în timp real pe site-ul Ministerului Finanțelor.
Pentru a preveni eventuale contravenţii, consecinţe fiscale sau chiar blocaje din punct de vedere comercial, cei care emit facturi trebuie să fie informați corect și în timp util.
e-Factura a devenit funcțională pentru cei care realizează tranzacții comerciale B2B de la 1 ianuarie 2024, iar Ministerul Finanţelor anunţă că de atunci s-au efectuat o serie de corecţii sistemului.
- e-Factura nu mai permite duplicarea facturilor
Una dintre aceste modificări este faptul că din 16 ianuarie sistemul nu mai permite introducerea facturilor duplicat, ANAF reușind să implementeze codul unic pentru fiecare factură, astfel se lucrează la posibilitatea de a trimite facturi în numele furnizorului (autofacturarea). Astfel, chiar dacă vei introduce o factură de mai multe ori în SPV, ea având cod unic de facturare nu se va duplica, va rămâne una singură.
- Autofacturarea, în ajutorul companiilor foarte mari
O altă modificare implementată de ANAF se referă la sistemul de autofacturare practicat de companiile mari, care achiziționează un lot mare de produse, având de cele mai multe ori cumpărători diferiți. Prin noul sistem de recodificare implementat de ANAF, acum doar prin bifarea unei căsuțe speciale, beneficiarul poate să emită un număr mare de facturi în sistem SPV.
- Sortarea facturilor pe 4 criterii
O altă modificare e-Factura 2024 operată de ANAF în urma experienței primelor luni este că de acum este permisă sortarea facturilor electronice pe câmpuri: facturi primite, facturi emise, facturi cu erori și facturi care conțin diverse mesaje de la cumpărători. Până de curând, acest tip de sortare nu era permis în SPV.
- Sistem de mesagerie – istoricul conversațiilor
Astfel, implementarea sistemului de mesagerie permite atât companiei cât și ANAF să vadă tot istoricul conversațiilor și corecțiile făcute, inclusiv greșelile de facturare. Sistemul e-Factura va fi upgradat periodic în funcție de situațiile cu care contribuabilii se confruntă.
Într-adevăr, implementarea e-Factura decătre firmele din România se dovedește a fi un proces complex, pornind de la momentul la care contribuabilul stabileşte care sunt elementele ce ar trebui incluse în e-Factura până la momentul implementării unor soluții software de automatizare a procedurilor.
Firmele românești ar trebui să se asigure că soluția tehnică pentru care optează le va permite atât gestionarea facturilor emise, cât și a facturilor primite, gestionarea și arhivarea unui volum suficient de mare de date, dar și funcționalități precum transmiterea de mesaje prin SPV către parteneri pentru facturile primite și emise sau verificarea condițiilor de validare tehnică a fișierului XML.
Un alt aspect important de știut este că membrii Consiliului Național al Întreprinderilor Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR) au solicitat prelungirea perioadei de grație în care nu se aplică amenzi pentru abaterile firmelor de la obligațiile privind sistemul informatic RO e-Factura până la 31 decembrie 2024.
În prezent, nu se aplică amenzi pentru neîncărcarea facturilor în sistemul RO e-Factura până pe 31 martie 2024, dar antreprenorii vor prelungirea acestei perioade de grație până la finalul anului 2024.
e-Factura 2024: Ce trebuie să știe orice contribuabil
În perioada 1 ianuarie-31 martie 2024, nerespectarea termenului limită pentru transmiterea facturilor în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura nu se sancționează. Autoritățile semnalează că în situația în care sistemul național privind factura electronică RO e-Factura nu este funcțional timp de minimum 24 de ore, obligația de transmitere prevăzută la art. 10 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 120/2021 se suspendă până la repunerea în funcțiune a sistemului.
Termenul-limită pentru transmiterea facturilor emise, pentru livrările de bunuri și prestările de servicii care au locul livrării sau prestării în România, în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura este de 5 zile lucrătoare de la data emiterii facturii, dar nu mai târziu de 5 zile lucrătoare de la data-limită prevăzută pentru emiterea facturii la art.319 alin.(16) din Codul fiscal.
Un program integrat e-Factura dezvoltat de o echipă de profesioniști așa cum este NextUp oferă funcționalități simplificate și o interfață intuitivă. Astfel, procesul de facturare online este accesibil chiar și persoanelor mai puțin tehnice, ținând cont de schimbările legislative rapide, dar şi imperativul digitalizării proceselor de lucru.