Descoperă schimbarea majoră în Codul Rutier: Șoferii vor fi testați la fiecare doi ani!
Deputații români au prezentat un proiect de lege menit să modifice durata de valabilitate a permiselor de conducere pe teritoriul țării. Potrivit acestei propuneri legislative, se ia în considerare prelungirea perioadei de valabilitate a permiselor de conducere de la 10 la 15 ani. Află despre ce categorie este vorba.
Măsuri aspre pentru o categorie de șoferi
Dacă proiectul va fi adoptat, va exista o modificare semnificativă în frecvența și condițiile de reînnoire a permiselor de conducere pentru diferite categorii de șoferi.
Perioade de valabilitate mai lungi pentru șoferii sub 70 de ani
În primul rând, șoferii cu vârsta sub 70 de ani vor beneficia de perioade de valabilitate mai lungi, ceea ce înseamnă că vor fi obligați să-și reînnoiască permisele mai rar. În detaliu, aceștia vor fi supuși testelor la intervale de doi ani. Astfel, această schimbare ar trebui să ofere o mai mare flexibilitate șoferilor mai tineri, permițându-le să evite procedurile de reînnoire mai frecvente.
Reguli mai stricte pentru șoferii de peste 70 de ani
Pe de altă parte, pentru șoferii cu vârsta de cel puțin 70 de ani, regulile vor fi mai stricte. Aceștia vor fi obligați să-și schimbe permisele de conducere la fiecare 5 ani, cu condiția să treacă prin controalele medicale obligatorii. Acest lucru are ca scop asigurarea că acești șoferi mai în vârstă sunt apti să conducă în condiții de siguranță.
Teste medicale mai frecvente pentru șoferii de peste 80 de ani
În cazul șoferilor cu vârsta peste 80 de ani, testele medicale devin chiar mai frecvente, devenind obligatorii la fiecare doi ani. Această măsură pare să reflecte o preocupare specifică pentru evaluarea continuă a aptitudinilor de conducere ale celor în vârstă, cu scopul de a minimiza riscul de accidente.
Eficacitatea propunerilor în contextul siguranței rutiere
Deși inițiatorii proiectului susțin că aceste schimbări vor contribui semnificativ la reducerea incidentelor rutiere, datele oficiale prezintă o perspectivă diferită, indicând că doar 6% dintre accidentele rutiere din România implică șoferi cu vârste peste 70 de ani. Astfel, este esențial să se evalueze și să se analizeze cu atenție eficacitatea propunerilor în contextul real al siguranței rutiere.
Va fi permisă depășirea pe linie continuă
Conform Articolului 120, alineatul 1, litera (i) din Codul Rutier, se interzice efectuarea depășirii atunci când autovehiculul încalcă marcajul continuu, fie simplu sau dublu, care delimitează sensurile de mers. Acest lucru are loc în situații în care autovehiculul circulă, chiar și parțial, pe sensul opus sau încalcă marcajul care delimitază zona de interzicere.
Există, de asemenea, semne de circulație care interzic explicit depășirea, iar în zonele apropiate de intersecții, treceri de pietoni sau cale ferată, această manevră este, de asemenea, interzisă conform regulilor de circulație.
Totuși, legislația rutieră prevede câteva excepții notabile. Depășirea este permisă în cazul pasajelor denivelate, podurilor, sub podurilor și în tuneluri.
Reguli noi pentru începători și vârstnici
Cu titlu excepțional, vehiculele cu tracțiune animală, motocicletele fără ataș, mopedele și bicicletele pot fi depășite în aceste locuri, cu condiția ca șoferul să aibă o vizibilitate asupra drumului pe o distanță mai mare de 20 de metri și ca lățimea drumului să fie de cel puțin 7 metri.
Astfel, atunci când se depășesc căruțele sau tractoarele, se permite încălcarea liniei continue, cu condiția să se asigure o vizibilitate adecvată și să nu se perturbe circulația vehiculelor care vin din sens opus. Același principiu se aplică și în cazul depășirii bicicliștilor sau a autovehiculelor oprite.
O regulă nouă vizează șoferii cu vârsta sub 21 de ani, impunându-le restricția de a nu depăși viteza de 91 km/h. Uniunea Europeană are în plan să implementeze limite de viteză adaptate vârstei șoferilor.
Astfel, șoferii sub 21 de ani din România sau din alte state membre vor fi interziși să conducă cu o viteză mai mare de 91 km/h, chiar și pe autostrăzi.